Cross Channel 2

Kurven er opdateret

Se din kurv

Ved studiepris skal studienummer og skolens navn oplyses ved bestillingen

Cross channel 2
Fremtidens detailhandel – fuld integration eller pengene tilbage


Selv om cross channel ikke er en garanti for succes, så er det en forudsætning for at have en chance. Fra single channel, over multi channel til cross channel (og drømmen om omni channel)


Rigtig mange detailhandlere tilbyder i dag salg via flere forskellige kanaler; butik, web, katalog, outlets etc. Da hver af disse kanaler ofte har deres helt egen infrastruktur, får kunder, der hopper rundt mellem kanalerne, en meget usammenhængende og ufleksibel oplevelse og bliver ofte irriterede. De kanalhoppende kunder forventer en gnidningsfri shoppingoplevelse på tværs af kanaler – det som også kaldes cross channel. 


Den første danske bog om Cross Channel udkom i maj 2014 og var udsolgt på tre måneder. En god indikator på, at emnet ramte plet i forhold til de udfordringer detailhandlen stod overfor. Nu er det tid til en ny version med opdaterede nøgletal, nye case stories og inspiration fra udland og indland. Detail er under så stor og hurtig forandring at en to år gammel bog kan være på kanten af fortiden.


Da vi skrev den første Cross Channel-bog i 2014 var digitaliseringen af butikkerne i sin opstart. Mange arbejdede med nethandel, men kun få gjorde det godt. Det var svært at finde gode cases, hvilket afspejlede, at skiftet fra at tale om cross channel til faktisk at gøre det var en stor udfordring. To år senere er udvalget af gode cases langt større.


Man skal passe på med at sige “revolution”, men mange detailhandlere har flyttet sig mere de sidste to år end de forrige ti. Det har vi stor respekt for. Det betyder samtidig, at polariseringen er øget. Flere klassiske detailhandlere er blevet dygtigere online, der er sket en række markante opkøb, og  flere pure players åbner fysiske butikker. Imens er der en række mindre specialforretninger, der har satset hårdt på at levere verdens bedste kundeservice. De klarer sig godt, uanset om de har små eksperimenter kørende med cross channel eller de har droppet det digitale fuldstændig.


Taberne i spillet om fremtidens detailhandel er “den bløde mellemvare”. Der er ikke længere plads til den middelmådige butik med den halvgode beliggenhed, priser som ikke er specielt skarpe og personale, der ikke kender til service.


Vi byder i denne bog læseren velkommen med en grundlæggende forståelse af den ændrede forbrugeradfærd og købsproces, den digitale udvikling og stiller skarpt på konsekvenserne for detail. Vi skelner med tre overordnede trends; 1. Specialisering, 2. Cross channel og 3. Digital integration. Alle tre trends er store og relevante, men ikke lige relevante for alle. Cross channel er langt den største af de tre, og derfor bærer bogen også denne titel.


Hvad betyder cross channel for forbrugerne?
Mere tid! Nemme, fleksible og effektive måder at shoppe på giver mere tid i dagligdagen – og tid er den største knaphedsfaktor i dag.


Hvad betyder cross channel for detailhandlen?
Flere glade kunder, mere omsætning – men også mere hårdt arbejde.


Hvad betyder det for detailhandlen, hvis de ikke har cross channel?
Hele tiden at være bagefter, skulle sige undskyld til kunderne for besværet og ikke kunne levere de ønskede varer.


Læs denne bog og bliv klog på integration af offline og online.