This site doesn’t support the browser you are using - internet explorer. Please use Chrome, Safari, Firefox or Edge browser.

More Information

More Information
New productJa
TILBUD

pej Anti-Trend

På lager
SKU
Anti-Trends
Specialpris 1.000,00 kr. Normalpris 1.200,00 kr.

Anti-trend rapporten kortlægger, med udgangspunkt i tre hovedtemaer slowness, rawness og flexibility, en række anti-trends, der kan bruges som inspiration til design af bæredygtige produkter.

Herudover beskriver rapporten selve det at arbejde med bæredygtighed. 

(messetilbud indtil 13. februar 2023)

Inden for de seneste år har en ny forbrugertype set lyset  -en forbrugertype, der ikke rigtig kan kategoriseres vha. traditionel segmentering, men som er påvirket af det øgede globale fokus på klimaændringer og forurening, som føler sig tilbøjelig til at ændre sin livsstil for at minimere overforbrug og affald, og som ikke finder nyhedsværdi stimulerende eller interessant i sig selv. Denne forbrugertype betragter brugsspor og kreative reparationer eller opdateringer som æstetisk tiltalende, køber ofte vintagetøj, brugt børnetøj og finder tilfredsstillelse i at reparere gamle møbler. Denne forbrugertype, som nok ikke engang rigtigt kan kaldes en forbruger, fordi forbrug netop er det, hun/han tager afstand fra sætter en ære i ikke at blive påvirket af flygtige forbrugertrends og søger det langsommelige, naturlige og autentiske.

 

Bæredygtighed er et begreb, som bliver brugt meget, måske endda for meget, og som derfor har en tendens til at blive udvandet og fremstå meningsløst. Indenfor bæredygtighed kan man bl.a. arbejde med langtidsholdbarhed, social responsibility, upcycling, genbrugsmaterialer, øko-materialer, sundhed, muligheden for reparation, fleksibilitet eller æstetisk bæredygtighed. Transparens og vedkommenhed bør være nøgleordene. En hjørnesten i arbejdet med bæredygtigt design er at få forbrugeren til at forstå vigtigheden i at købe færre, men bedre produkter, som holder længere.  

Slowness: 

Slowness har stor tiltrækningskraft i vores tid og præger vores forbrug. Vi bliver påvirket i så høj en grad at slow living er blevet en livsstil. Slowness opfordrer til at sænke tempoet og være til stede.  
I takt med at slowliving bliver mere udbredt kan der også spores en øget efterspørgsel efter håndværk og taktilt stimulerende produktoplevelser. 
“Lidt men godt” er mantra for bevægelsen og nøgleordene nature, crafts og rhythms kan ligeledes kobles på.  

Rawness 

Bæredygtig, rå og modstandsdygtig skønhed er ikke glat og uplettet. Rawness forbindes med taktilitet og med hænder der rører, kroppe der anvender og med de spor denne berøring og brug efterlader. Når man arbejder med rawness bør man tænke anti-convenience. Nøgleordene for dette tema er texture, simplicity og time. 

Flexibility 

Når man designer et bæredygtigt produkt, kan man med fordel have åbenhed og fleksibilitet i tankerne. Det åbne objekt opfordrer til et langvarigt forhold mellem brugeren og produktet, det forhold er baseret på fleksibilitet og foranderlighed. Fleksibiliteten kan være nedfældet i designobjektets æstetik: i måden materialerne, mønstrene og farverne kan rumme brug og slitage.  

Nøgleordene for fleksibilitet er changeability, repairability og shareability 
 

De sidste tre afsnit i rapporten beskriver hvordan man som designer og producent kan arbejde med de muligheder vores tid indeholder og skabe overbevisende storytelling og holdbare produktløsninger med udgangspunkt i de tre overordnede anti-trends. 

 

Indeholder hele 64 sider

Skrevet af Kristine Harper, trendforsker & pej gruppen