This site doesn’t support the browser you are using - internet explorer. Please use Chrome, Safari, Firefox or Edge browser.

Nyhed

Fra vugge til krukke – livsfaser og forbrug

På lager
SKU
1569
495,00 kr

Seks stjerner ud af seks “Fra vugge til krukke” fuld plade i Børsen ✰✰✰✰✰✰

 

OBS! Bogen skal betales med kreditkort og fremsendes først når betaling er modtaget.

”Da jeg første gang blev præsenteret for pej gruppens livsfasemodel, var den en gave i mit arbejdsliv i reklamebranchen. I stedet for at kampagnens målgruppe blev defineret som eksempelvis ’kvinder 25-35 år’, blev det mere oplagt at have samtaler om, hvad det vil sige at være i livsfasen ’Familie med små børn’.

En livsfase som jo kan falde på mange forskellige tidspunkter i livet – og som en del oplever flere gange i løbet af livet med forskellige partnere. I den forbindelse kan en 48-årig mand pludselig opleve at have mere at tale om med de 30-årige fædre i vuggestuen end med de jævnaldrende venner i vinklubben. Alder er mindre definerende i dag end for 50 år siden, hvor flere liv forløb i en ensartet – og lidt kortere – bane.

Når man lægger alderen til side og fokuserer på livsfasen, kan man lettere nå frem til de indsigter, som gør kommunikationen mere vedkommende og rammende – og i bedste fald kan det føre til produktudvikling og merværdi for både forbrugere og producenter”

— Anne Glad Wagner, TV-personlighed, livsstilsekspert og foredragsholder

 

Der er vugge-kunder og krukke-kunder
Hvis man skal sælge bleer, er det umiddelbart logisk at gå efter de 25-35-årige som målgruppe, men der findes jo masser i den aldersgruppe uden børn - og omvendt også folk helt op i 50’erne, der snupper sig en efternøler. Derfor har vi valgt at definere målgrupper ud fra livsfaser i stedet for køn og alder.
- I stedet for at fokusere på køn og alder som segmenteringsværktøjer, kan virksomheder med fordel rette blikket mod de forskellige livsfaser, som forbrugerne gennemlever. Det kan gøre kommunikationen mere vedkommende og rammende – og i bedste fald føre til produktudvikling og merværdi for både forbrugere og producenter, siger Louise Byg Kongsholm, ejer af pej gruppen og hovedforfatteren til bogen »Fra vugge til krukke. Livsfaser og forbrug«, hvor forbrugerne deles op i 17 livsfaser i bogen, der netop er udkommet.

Bogens forfatter Louise Byg Kongholm giver et eksempel: En kvinde på 27 år kan være single, i parforhold, gift eller skilt. Hun kan være uden børn, være gravid, have flere børn. Hun kan være studerende, være i lære eller have et job. Det, at hun er 27 år, siger intet om hendes forbrug – af tid eller penge.

 

Indhold:

  • Præsentation af kvalitativ livsfasemodel

  • Argumentation for modellens relevans og præcision

  • 17 livsfaser i udviklings- og forbrugsperspektiv

  • Mere end 20 eksterne bidrag

  • 584 siders tekst, tegninger, infografikker mv.

 

Er du studerende? Find studiepris på bogen her

Se hele livsfasesitet og hør mere i interviewet med bogens forfatter Louise

Den menneskelige udvikling kan defineres som en proces, der kan opdeles i en række faser. Livsfaserne defineres af biologiske, psykologiske, sociale og kulturelle milepæle samt familiestatus. Overgangene mellem faserne er den udløsende faktor for forbrugsmønstre og køb.

Livsfasetankegangen er i dag for de fleste et af de mest logiske og naturlige værktøjer til forståelse af, hvordan livet, behov og forbrug ændrer sig. For mange har det været en aha-oplevelse at opdage og arbejde med modellen, da den både er intuitiv og simpel, men rammer mere plet end andre modeller.

 

"En underfundig, tankevækkende og indsigtsfuld bog tegner et billede af danskerne gennem 17 forskellige livsfaser.

Det er sjældent, at jeg griner mig gennem en ledelsesbog. Men det skete her. Den er fagligt på toppen, men den er fyldt med morsomheder.

Bogen er proppet med skæve vinkler og sjove historier. En af de bedste handler om hollænderen Emile Ratelband, som er 69 år. Han gik til retten for at få ændret alderen. Hans dokumentation var en lægeerklæring om, at hans fysiske alder er 49 år, og derfor mente han, at han havde ret til at få den kronologiske alder sænket tilsvarende.

Hans ønske om at få ændret alderen var udløst af hans oplevelser på datingsiden Tinder. Ifølge eget udsagn blev han udsat for diskrimination. Når han i profilen skrev, at han var 69 år, var der ingen svar fra kvinderne, men hvis han sænkede den til 49, var der ingen problemer. Et af argumenterne han brugte var, at det var muligt at skifte køn, så måtte det også være muligt at skifte alder. Grin og bliv klogere”

— Henrik Ørholst, Erhvervskommentator på TV2 News, som har anmeldt den nye bog `Fra vugge til krukke` ✰✰✰✰✰✰

 

Få et foredrag om fremtidens forbrugere og adfærdsmønstre.

Meget er forandret, og alting bliver som aldrig før. Ny revolutionerende målgruppeforskning om fremtidens forbrugere i et kvalitativt og intuitivt perspektiv.

Book et foredrag med bogens forfatter Louise Byg Kongsholm for dig selv, dine kolleger, dine kunder eller dit netværk. Du kan booke det online som et møde eller et webinar, med eller uden live chat eller endda præ-optaget. Vi kan afvikle foredraget om dagen, om aftenen, i weekenden - alt er muligt.